Specialist in Digitale & Schriftelijke Communicatie

Blog Nieuws, achtergrondinformatie en blogartikelen

Tips voor goede persberichten

De meeste nieuwsredacties van zowel papieren media als online media zijn dol op goede persberichten. Maar, redacties worden vaak bedolven onder persberichten dus maak het de redacteuren zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk om uw bericht over te nemen. We geven u wat praktische tips hiervoor.

  • Maak in de titel en eventuele ondertitel al duidelijk wat de kern van de boodschap is.
  • Zet ergens bovenaan het bericht duidelijk de plaatsnaam en datum.
  • Zorg dat al in de kop en inleiding van uw bericht de 5 W’s aan de orde komen: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer. En eventueel aangevuld met: Hoe. Werk dit in de rest van de tekst uit.
  • Zorg dat uw bericht interessant is voor de lezer van de uitgave waarvoor het bericht bedoeld is. De lezer moet er iets aan hebben. Dat uw bedrijf 25 jaar bestaat is voor u reden voor een feestje, maar zal de lezer worst zijn. Maar dat u daarom een jubileumkorting van 25% geeft is wél interesant voor de lezer en dus ook voor de redactie.
  • Gebruik als het kan onderbouwing, bijvoorbeeld een onderzoek, enquête, cijfers of statistieken. Cijfers komen tegemoet aan het streven naar objectiviteit van de journalist of redacteur.
  • Hoe verleidelijk ook, gebruik géén subjectieve termen als ‘beste’, ‘mooiste’, ‘snelste’ tenzij deze door objectieve (meetbare) gegevens te onderbouwen zijn. Die overdreven termen worden er sowieso uitgehaald door de redactie, dus het heeft helemaal geen zin jezelf of je producten overdreven op te hemelen.
  • Wilt u het nieuws toch met een smakelijk sausje overgieten? Dan kan bijvoorbeeld een opvallend citaat handig zijn.
  • Gebruik geen vage kreten, algemeenheden, gebakken lucht en vakjargon. Wees zakelijk en to the point. Een persbericht is géén reclame; een persbericht draait om informatie.
  • Schrijven is schrappen. Herlees het persbericht meerdere malen en verwijder overbodige woorden en zinnen. Maak eventueel meerdere versies. Laat de tekst door meerdere personen lezen en slaap er gerust nog een nachtje over. Vaak is er toch ruimte voor verbetering als je de tekst en dag later herleest.
  • Wilt u beeldmateriaal aanleveren, stuur dat dan niet ongevraagd mee als u e-mail gebruikt. Attachments worden doorgaans niet op prijs gesteld, zeker niet de grote fotobestanden van tegenwoordig. U kunt ze beter ergens in de cloud beschikbaar stellen zodat de redactie ze zelf kan downloaden. Of biedt aan om ze per WeTransfer te sturen als er behoefte aan is.
  • Zet het persbericht ook online. De redacteur hoeft dan slechts te copy-pasten als ze het nieuws willen verspreiden en hoeft geen tekst over te typen. Verwacht aan de andere kant niet dat uw bericht één-op-één wordt overgenomen en ga daar zeker niet om vragen.
  • Investeer in een goede medialijst. Het succes van een persmailing staat of valt met het vinden van de juiste media, de juiste adressen en eventueel namen van de betreffende redacteuren.
  • Respecteer de functie en rol van journalisten en redacties. Zij bepalen uiteindelijk of iets nieuws is of niet, niet u.
  • Val journalisten en redacties niet onnodig lastig. Dus bel ze niet vóór de verzending van het persbericht als u ze niet kent, en ook niet na verzending om te vragen of ze de informatie ontvangen hebben. Nabellen of -mailen beschouwen de meeste journalisten als irritant en opdringerig. Je kunt wel even contact opnemen om te vragen waar een persbericht het beste heengestuurd kan worden, als die informatie niet op de site van het betreffende medium staat.
  • Vermeld onderaan het persbericht duidelijke contactgegevens voor het geval een redactie meer informatie nodig heeft.
  • Geef in de tekst aan welke info in uw bericht voor de lezer is en welke info alleen voor de redactie.

Heeft u behoefte aan een professioneel oordeel over uw zelfgemaakte persbericht, de tekst laten redigeren op taalfouten, opbouw of stijl? Of wilt u een persbericht laten maken op basis van basisinformatie? U voelt hem vast al aankomen: wij zijn u graag van dienst!