Blog Nieuws, achtergrondinformatie en blogartikelen

Wat kost een website?

Tja, wat kost een website… Een vraag die we regelmatig krijgen, maar niet zomaar kunnen beantwoorden. Net zoals je niet kunt zeggen wat “een huis”, “een auto”, of “een vakantie” kost, is dat ook bij websites niet zomaar te zeggen. De prijs wordt bepaald door talloze factoren en zonder noemenswaardige inhoudelijke informatie kunnen we hooguit een grove indicatie of bandbreedte aangeven voor bepaalde soorten sites.

Voor mensen die ons benaderen met de vraag wat “een website” kost is het tarief blijkbaar een heel belangrijk criterium. Zij behoren meestal tot een van de volgende groepen:

  • mensen die wel een website willen, maar er zo min mogelijk aan willen besteden;
  • mensen met een beperkt budget die informeren naar de mogelijkheden binnen dat budget;
  • mensen met weinig kennis van websites, zodat de prijs hun enige houvast en dus uitgangspunt is.

Klanten die lage kosten het belangrijkst vinden

goedkoop is duurkoop
Goedkoop is duurkoop

Met deze groep zijn we eerlijk gezegd geen goede match, zij kunnen beter gebruikmaken van de spreekwoordelijke handige neefjes, lowbudget-sitebouwers of zelfbouwservices. Maar het is goed te beseffen dat er altijd een keerzijde zit aan die lage prijzen en dat is slechte tot matige kwaliteit, die zich op tal van manieren kan uiten.

Als een professionele website van belang is voor de bedrijfsvoering, dan is het verstandig om dat als een essentiële en zinvolle investering te zien in plaats van als een sluitpost.

Klanten met een beperkt budget

website-overleg
Overleg over de mogelijkheden binnen een bepaald budget is altijd mogelijk!

Er is op zich niks mis met een beperkt budget; je moet zeker als startende ondernemer of zzp’er nog maar zien of je zakelijk succes krijgt. De kosten gaan voor de baat uit en het is logisch dat je die kosten zo laag mogelijk wilt houden. Ook vrijwilligersorganisaties, kleine goede doelen (dierenopvang en dergelijke) en particulieren die voor hun hobby een website willen moeten vaak op de centen letten. Maar er is een verschil met de eerste groep en dat is het uitgangspunt: het gaat in deze groep om beperkt kunnen investeren, in plaats van beperkt willen investeren.

Het is logisch: hoe meer budget, hoe meer wensen vervuld kunnen worden, hoe uitgebreider de site kan worden, hoe mooier de site kan worden en hoe beter wij de site kunnen finetunen en optimaliseren. Maar een klein budget hoeft niet altijd een obstakel te zijn. Soms kunnen er keuzes gemaakt worden om ook voor een lagere prijs toch een prima product of dienst te kunnen leveren waar de klant tevreden over is én wij achter kunnen staan. Meestal zijn namelijk niet alle wensen even belangrijk en daarin ligt vaak het begin van een oplossing.

We kunnen bijvoorbeeld minder belangrijke functies of vormgeving achterwege laten, in simpele vorm uitvoeren of uitstellen naar een latere periode. Zeker bij WordPress-sites is het goed mogelijk om door de maanden of zelfs jaren heen de site verder uit te bouwen of te verfraaien, om op die manier de kosten te spreiden.

En wat men niet altijd beseft: een site hoeft niet allemaal gelijk 100% “af” te zijn. Sterker nog: als er regelmatig content (teksten, afbeeldingen, video’s, downloads, et cetera) wordt toegevoegd en/of functies en vormgeving worden aangepast zien zoekmachines als Google dat de site actief wordt bijgehouden. Dat kan meehelpen de score te verbeteren. Sites die na oplevering jarenlang hetzelfde blijven zakken vaak langzaam weg in de resultaten, domweg doordat de site minder “fresh” is, zoals Google dat noemt. Het is dus zeker niet verkeerd om te beginnen met een goede basis en daarop voort te borduren.

Klanten met weinig kennis over websites

Gebrek aan kennis
Weinig kennis over websites is geen probleem, we informeren u graag!

Sommige potentiële klanten willen wel een site en onderkennen óók het belang van kwaliteit, maar hebben er inhoudelijk geen verstand van. Ze hebben naast de prijs soms hooguit enkele vage criteria als “aantrekkelijk”, “strak”, “simpel”, “modern”, “zonder toeters en bellen”, “een paar pagina’s”, et cetera. Ze weten dus eigenlijk niet goed wat ze nodig hebben, wat ze wel en niet willen en ze zijn ook niet op de hoogte van marktconforme tarieven. Vanuit die onbekendheid met ons vakgebied hebben ze nogal eens een te laag tarief in gedachten, of beseffen niet dat selecteren op prijs in het geval van websites en sitebouwers geen goed idee is.

We informeren deze mensen graag en kunnen vaak na een kort gesprek al een inschatting maken van hun situatie, behoeften en mogelijkheden. Op basis daarvan zullen we dan een passende opzet voorstellen, inclusief tariefindicatie.

Samengevat

Onderkent u het belang van kwaliteit in online communicatie, maar weet u niet of uw budget toereikend is of wat uw wensen zouden kosten als ze door Argos Media gerealiseerd zouden worden? Neem gerust contact op, dan informeren we u graag!

 

Website-aanbiedingen

We hebben regelmatig interessante aanbiedingen voor nieuwe klanten. Bekijk het Actuele overzicht om te zien of er een actie loopt!