Specialist in Digitale & Schriftelijke Communicatie

Blog Nieuws, achtergrondinformatie en blogartikelen

Waarom WordPress service en support essentieel is voor iedere klant

In vroeger dagen was websites maken een combinatie van grafisch ontwerpen en handmatig html- en css-code schrijven. Ook wij zijn zo begonnen en die basiskennis komt ons nog steeds van pas. Inmiddels is het vakgebied sterk veranderd; er zijn allerlei geavanceerde tools beschikbaar waarmee je sites kunt ontwikkelen. De belangrijkste ontwikkeling is begonnen met de opkomst van content management systemen (cms’en) als Drupal, Joomla en WordPress.

WordPress heeft zich ontpopt als absolute ‘marktleider’ (het is gratis, dus er is eigenlijk geen sprake van een marktpositie) en is gestaag doorontwikkeld van een simpel blogsysteem tot krachtige, allround site-ontwikkelsoftware. Alle andere cms’en spelen een veel kleinere rol als het gaat om websites voor zzp’ers, startups, het mkb en non-profitorganisaties. Op het moment van schrijven heeft WordPress een aandeel van ruim 37% voor wat betreft alle sites en ruim 64% als het gaat om websites met een content management systeem (bron: w3techs.com). Ter vergelijking: bij alle concurrenten gaat het om hooguit enkele procenten.

WordPress: core, plugins, extensies en thema’s

Maar de WordPress-core (het ‘kale’ WP-systeem) is relatief eenvoudig wat opties betreft. Het biedt een goede basis, maar wil je iets meer dan het absolute minimum, dan zul je het moeten uitbreiden. Dat kan gelukkig heel eenvoudig, want door de jaren heen zijn er vele duizenden uitbreidingen verschenen in de vorm van plugins, extensies (uitbreidingen op plugins) en thema’s (vormgeving en extra functies). Dagelijks verschijnen er nieuwe bij en worden bestaande uitbreidingen bijgewerkt.

Moderne WP-websites maken vaak gebruik van een flink aantal uitbreidingen, enkele tientallen is geen uitzondering. De sites zijn behoorlijk complex en blijven alleen goed werken bij professioneel onderhoud. WordPress-sites hebben eigenlijk continu aandacht nodig. Daarom zijn onze hosting-abonnementen inclusief ongelimiteerde, pro-actieve technische service. Dat betekent dat wij uw site doorlopend updaten wanneer nodig, zonder dat u daarom hoeft te vragen. Ook beveiligen we uw site tegen hackers en malware. En zijn er storingen die wij, u of uw klanten opmerken, dan lossen we die zsm op. Als het nodig is ook ‘s avonds en in het weekend. Zonder extra kosten.

Maar wacht even… een site slijt toch niet? Hoezo onderhoud?

Een site heeft inderdaad geen bewegende onderdelen en slijt dus ook niet. Maar een moderne site (ook een relatief eenvoudige) bestaat zoals gezegd uit een complex geheel van verschillende software-onderdelen, die zijn samengesteld uit honderden tot wel duizenden losse bestanden. Deze onderdelen zijn gemaakt door onafhankelijke programmeurs en ontwerpers, maar moeten wel naadloos samenwerken. Daar zijn technische instructies voor, dus dat gaat gelukkig meestal goed.

Maar als een of meerdere onderdelen updates krijgen dan kan het voorkomen dat ze ineens niet goed meer samenwerken met de andere software van de site. Dan kunnen er storingen optreden en kan de site zelfs deels of helemaal uitvallen. Het kan ook zijn dat een maker van een onderdeel zich niet netjes aan de regels houdt, slordig programmeert, of per ongeluk een vergissing maakt bij het programmeren waardoor er fouten in de code (‘bugs’) ontstaan. Zo’n bug kan feitelijk al ontstaan doordat er bijvoorbeeld ergens een punt of komma in de code is vergeten, dus het is niet vreemd dat dit regelmatig voorkomt.

Ook kan het gebeuren dat bij het normale gebruik door ons of door de klant een instelling wordt gekozen die toevallig conflicteert met een andere instelling of onderdeel, waardoor er problemen optreden. En wat ook heel soms voorkomt is dat de hosting server een update krijgt die gevolgen heeft op site-niveau, waardoor je de site-instellingen moet aanpassen om hem weer goed te laten werken met de nieuwe server-instellingen.

Is regelmatig updaten dan wel aan te raden?

Ja, die updates worden namelijk niet voor niets uitgebracht. Er zijn grofweg drie reden voor updates te noemen:

  • bugfixes: geconstateerde fouten in de code worden hersteld;
  • uitbreidingen: nieuwe opties en mogelijkheden zijn toegevoegd aan de software;
  • beveiliging: een vastgesteld lek in de sofware wordt gedicht.

Kortom, als je updates negeert en een site laat werken met software die nooit wordt bijgewerkt, dan loopt die site én onze server een steeds groter gevaar op storingen en misbruik door hackers en spammers. Bovendien loop je dan allerlei verbeteringen mis. Stelselmatig updaten van de server en van de site-software is dus geen luxe maar echt een must.

WordPress geeft aan als er updates zijn, dus even klikken en de boel is weer bijgewerkt toch?

Ja, WP geeft inderdaad zelf aan als er een update is voor WordPress zelf en doet dat ook voor de gebruikte plugins. In principe is een druk op de knop genoeg om die updates uit te voeren. Maar het komt regelmatig voor dat die updates ook weer voor (tijdelijke) problemen zorgen. Wij hebben nog nooit een klant gehad met voldoende kennis om het updaten van de site én het oplossen van evenuele problemen helemaal zelf te doen. Dat is ook niet zo oek, iemand met dergelijke kennis en vaardigheden heeft ons of een ander websitebureau namelijk helemaal niet nodig en maakt en onderhoudt zelf een site.

Een ander verschil tussen het beheren door de klant zelf en door ons is dat wij op server-niveau kunnen werken en de klant niet. En dit is juist vaak de wijze waarop problemen worden opgelost: direct via de server en niet via de site zelf.

Daarnaast: wij weten precies welke updates simpel en veilig zijn uit te voeren en welke updates met beleid uitgevoerd moeten worden. Wij zien ook veel beter en sneller dan u als klant als er iets fout gaat en als conflicten optreden. We kunnen dan gelijk ingrijpen. Sommige updates van sommige plugins kun je zelfs beter helemaal niet live uitvoeren, maar moet je eerst uitgebreid testen op een test-server. Wij weten wanneer en bij welke plugins en updates dat het geval is.

Als laatste moeten er soms ook handmatige updates worden uitgevoerd, bijvoorbeeld in geval van maatwerk-oplossingen, die bij vrijwel iedere site voorkomen.

Updates zijn dus belangrijk. Wat houdt service en support nog meer in?

Naat de updates gaat het ook om het beveiligen van uw site tegen hackers en spammers. Wij weten hoe dat moet, installeren en configureren de beste plugins en nemen de juiste maatregelen op de server.

Daarnaast richten we uw site zo gebruiksvriendelijk mogelijk in, waarbij u alleen de instellingen in uw beheerpanel ziet die u nodig heeft voor de taken die u zelf doet. De standaard beheeromgeving van WordPress is namelijk al vrij uitgebreid, helaas niet altijd even logisch opgebouwd en ingedeeld. En iedere plugin voegt daar ook weer eigen beheeropties aan toe. Bij een complexe site ziet de gemiddelde klant al snel door de bomen het bos niet meer. Dat levert frustratie op, vergroot de kans op fouten en zorgt ervoor dat klanten soms zo gaan opzien tegen het werk dat ze het niet meer doen.

Kortom: wij combineren niet voor niets WordPress-hosting met een WordPress-serviceabonnement. Het dekt alles wat we doen en gebruiken om uw site (en e-mail) in de lucht te houden en optimaal te laten werken, met daarbij inbegrepen het zo snel mogelijk oplossen van eventuele storingen en volledige klantondersteuning. Bij dringende zaken óók ‘s avonds en in het weekend.

Overstappen naar Argos Media

Ook als u op dit moment een WordPress-site heeft die door anderen gemaakt is en/of ergens ander gehost wordt, kunnen wij u dezelfde service en support bieden. Hierbij is het het handigst om de site te verhuizen naar onze server. Vraag naar de mogelijkheden!

Plaats een reactie

11 + dertien =